Livyo

Ingrijpende veranderingen in schoonmaak kantoren

De coronacrisis geeft de samenleving stof tot nadenken. Hoe ziet onze toekomst eruit op privé- en werkvlak? Wordt thuiswerken de nieuwe norm? En wat met mensen die deze optie niet hebben? Bedrijven moesten zich razendsnel aanpassen om te voldoen aan de opgelegde hygiënemaatregelen van de overheid. De schoonmaak van kantoren werd plots het belangrijkste aspect van de facilitaire diensten.

Hoe schoonmaak essentieel werd

Facilitaire diensten zoals catering, receptie en technisch beheer kregen een behoorlijke terugval tijdens de eerste lockdown. Terwijl schoonmaak van kantoren en de beveiliging een enorme boost kenden. Schoonmaak werd zelfs een essentieel beroep: werkschema’s veranderden en poetsfrequenties werden drastisch verhoogd. Ook de opleidingen in desinfecties volgden in sneltempo.

Invloed thuiswerk op schoonmaak kantoren

Plots werd thuiswerk de norm. Dat verliep bij het ene bedrijf vlotter dan bij het andere. Al snel bleek thuiswerk voor velen een haalbare kaart. Dagelijks naar kantoor lijkt dus ook in de toekomst niet meer voor iedereen noodzakelijk. Maar hebben we dan minder kantoorruimte nodig? Verlagen dan ook de kosten voor de facilitaire diensten zoals de schoonmaak van kantoren en catering? Of vervallen we na de crisis weer in onze oude gewoonten? Enkele cijfers:

  • 55% kan volledig thuiswerken
  • 70% kan grotendeels thuiswerken
  • 75% wil blijvend meer thuiswerken na de crisis

Maar heeft thuiswerk ook invloed op de schoonmaak van onze kantoren? Om die vraag te beantwoorden, kijken we even hoe de lockdown onze werkomgeving veranderde.

Nieuwe normen, nieuwe noden

Toen de regels voor het eerst versoepelden en kantoren stilaan opnieuw werden bevolkt, waren de strenge regels niet van de poes niet de minste: de anderhalvemeterregel, handgels, plexiglas tussen de bureaus … En bezoekers? De bedrijven lieten hen liever thuis. 13% hield de deuren zelfs voor hen dicht. Al waren klanten bij 70% nog welkom, als ze op voorhand een afspraak hadden. Maar ook thuiswerkers hadden nood aan een ingerichte werkplek. Zo steeg de vraag naar onder andere ergonomische stoelen. Bovendien kregen bedrijven met nog een andere uitdaging te maken: hun medewerkers een goede balans tussen werk en privé garanderen.

Toekomst van de werkplek

Dat werkplekken een evolutie doormaken, staat vast. Daarom trekken we nu al deze conclusies:

  • Omdat thuiswerk nu is ingeburgerd zal de bezettingsgraad op de kantoren lager blijven. Dit heeft vooral een negatieve invloed op bijvoorbeeld catering.
  • Schoonmaak van kantoren blijft wel cruciaal: we zijn ons bewust van de positieve effecten van een hygiënische werkomgeving. 
  • Bedrijven gaan hun facilitaire diensten anders indelen. Zo komt er extra budget vrij om in te zetten op beleving op kantoor en het inrichten van thuiswerkplekken voor medewerkers.
  • Kantoren veranderen in ontmoetingsplaatsen met vergaderzalen, brainstorm- en focusruimtes.
  • Landschapskantoren verdwijnen en de digitalisering zet zich nog verder door.

De coronacrisis zette enkele veranderingen in gang. Het liet ons zien hoe:

  • we anders kunnen en moeten werken
  • cruciaal schoonmaak van kantoren en een fijne thuiswerkplek zijn
  • belangrijk werkgeluk is

LIVYO helpt bedrijven om mee te gaan in deze evolutie. Dankzij onze innovatieve meetsystemen krijgt u een perfect beeld van uw werkomgeving op basis van gebruik, beleving en duurzaamheid.

Bent u klaar voor het kantoor van de toekomst? Neem vandaag nog contact op.

Plaats een reactie